05/11/14 av
Den verdensunike stasjonshallen bygges inn i fjellet for å legge til rette for høyhastighetstog dimensjonert opp til 250 km/t. En 12,3 kilometer lang tunell er nå ferdigsprengt med en gigantisk stasjonshall på 870 meter i midten.
Innredningsarbeidet starter i januar. Hovedentreprenør HENT as la vekt på kvalitet og HMS da de valgte NLI som leverandør på elektorinstallasjoner.
- HENT tror NLIs erfaring innen olje og gass-sektoren gjør at de har det kvalitets- og HMS-fokuset som skal til for å løse et så spesielt oppdrag, sier Jon Wefald, tilbudsleder i HENT as.
Olav Bolseth, administrerende direktør i NLI Elektrosystemer, er svært fornøyd med å kunne bidra i et av Vestfolds største prosjekter. NLI Elektrosystemer er hovedkontraktspartner og vil utføre arbeidet i partnerskap med Xpert Installasjon Tønsberg.
- Det er moro at vi som vestfoldbedrifter når opp i store prosjekter i nærområdet. Denne kontrakten viser at lokale selskaper har konkurransedyktige løsninger og systemer. Vi er stolte over å møte de høye HMS- og kvalitetskravene i prosjektet. Dette er et unikt prosjekt som krever spesialtilpassede produkter og løsninger. Nå gleder vi oss til å ta fatt på jobben, sier Bolseth.
Den nye stasjonen åpner for publikum høsten 2016. Det meste av installasjonsarbeidet vil bli utført i løpet av 2015, men aktiviteter som prosjektledelse, planlegging og innkjøp vil starte med umiddelbar virkning. Installasjonsarbeidet består av cirka 45 000 arbeidstimer. Byggherre er Jernbaneverket.